הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מו''פ צפון חושף - האגס המשופר


בתערוכת היום הפתוח שתתקיים בשבוע הבא במסגרת ועידת החקלאות בכפר בלום, יציג מו''פ צפון מחקר חדשני להגדלת ייבול האגסים בישראל ולקבלת פרי גדול ואיכותי יותר, זאת על ידי שימוש בדבורים מזן הבומבוס. אלקנה בן ישר, מנכ''ל מו''פ צפון: תוצאות המחקר יעניקו פתרון לחקלאים להגדלת היבולים ויקטינו את הצורך ביבוא אגסים לישראל

מערכת פורטל החקלאות  13-10-2010


בשורה לחקלאים: מחקר חדש של מו"פ צפון יפתור את אחת הבעיות הקשות עבור החקלאים בקבלת יבולים גבוהים ופרי גדול ואיכותי באגסים.

המחקר שהחל לפני 3 שנים על ידי ד"ר רפי שטרן ועינת זיסוביץ מצא כי באמצעות שימוש בדבורים מסוג בומבוס במטעים, ניתן להשיג יבול יותר גבוה ופרי יותר גדול. "בשנים האחרונות ניתן להבחין במחסור באגסים בשוק בעקבות יבול דליל, וכשיש יבול - האגסים קטנים יחסית. בעקבות בעיות אלו החלטנו לחקור את הנושא" מסביר אלקנה בן ישר, מנכ"ל מו"פ צפון..

ד"ר רפי שטרן, חבר צוות המחקר מסביר איך הצליחו במו''פ צפון לשפר את מספר הפירות לעץ: "כשחקרנו את תופעת יבול האגסים, גילינו כי פעילות דבורי הדבש נמוכה במטעי האגסים, מה שפוגע בתהליך ההפריה של הפרי. במהלך המחקר גילינו כי הכנסה של דבורים מסוג בומבוס שנחשבות לגדולות ומהירות יותר , המעבירות את האבקה מפרח לפרח, מביאה ליבול יותר גבוה ולפרי יותר גדול".

תוצאות המחקר המלאות יוצגו ביום הפתוח השנתי של מו"פ צפון בחוות המטעים שבעמק החולה. השנה יתקיים היום הפתוח במקביל לועידת החקלאות שתתקיים ב-18 באוקטובר 2010, במטרה להעלות את ענף החקלאות לתודעה הציבורית. לוועידה צפויים להגיע נשיא המדינה, שמעון פרס, שר החקלאות, שלום שמחון, שר המדע והטכנולוגיה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, בכירים ממשרד האוצר, בנק ישראל, אנשי מכוני המחקר באוניברסיטאות, ארגונים חקלאיים ועוד.

חיים אלוש, מנכ"ל קבוצת משוב התייחס למחקר ולהשפעתו לשינוי היחס כלפי הענף: "מטרת ועידת החקלאות לגרום לקובעי המדיניות לשנות את תפיסתם כלפי הענף ולהעלות לסדר היום את תרומתם של החקלאים לכלכלת ישראל וביטחונה. מחקרים מסוג זה מוכיחים שוב ושוב עד כמה המחקר החקלאי בישראל חשוב להשבחת התוצרת ולייצוא הישראלי לחו"ל".