הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יום הנשר בגמלא


שיאו של ''יום הנשר'' שהתקיים בשמורת הטבע גמלא, והוקדש לטובת המאמץ הלאומי להגנת אוכלוסיית הנשרים בגולן, היה בשחרורם של שני נשרים חזרה אל הטבע - הראשון נולד בגרעין הרבייה של חי-בר כרמל בשנת 2006, והשני חולץ בעבר מקינו לאחר שהוריו הורעלו וגדל בכלוב האקלום בשמורה

מאת: טל ליוגנקי, רשות הטבע והגנים  13-10-2010


ביום שישי האחרון התקיים באחת השמורות הקסומות בגולן, שמורת טבע גמלא, יום המוקדש כולו לטובת המאמץ הלאומי להגן על אוכלוסיית הנשרים בגולן, יום הנשר השני במספר.

הנשר, מלך העופות, מרשים בגודלו ובהדרו (מוטת כנפיים 2.80 מטר), מקנן על שפת מצוק ודואג, יחד עם בת זוגתו הקבועה להמשיך את השושלת כל אביב.

לצערנו, מושבת הנשרים המקננת בגמלא נמצאת בסכנה. בשמורת הטבע גמלא מתקיימת פעילות ענפה סביב נושא הנשרים המקננים בקרבה, בשמורה מנטרים את הקינים, עוקבים אחר הנשרים בעזרת משקפות, מטבעים אותם, מצלמים את פעילותם ודואגים, ככל האפשר, שיוכלו להתקיים באין מפריע. בכל זאת, רבים הם האיומים על חייהם של מלכי העופות.

הציבור שהגיע ל"יום הנשר" השנה גילה כי השמורה כולה לבשה בגדי חג. דגלים בצבעי אדום ולבן התנופפו בשמורה, ואפילו אנשי רשות הטבע והגנים החליפו את החולצות הירוקות לחולצות לבנות. בשמורה נפרשו תחנות הסברה בהם יכלו המבקרים ללמוד אודות הביולוגיה של הנשר, הסכנות האורבות לו והפתרונות הדרושים להמשך הישרדותו. בנוסף נהנו המבקרים מתחנות יצירה, איפור, צלמנייה (ניתן ליראות באתר רשות הטבע והגנים), והמחזה שהתקיים בתצפית העיר העתיקה גמלא על סיפור הקרב של המגנים היהודים מול הרומאים.

שיאו של היום היה בשחרורם של שני נשרים אל מול עיניהם של המבקרים: הראשון נולד בגרעין הרבייה של חי-בר כרמל בשנת 2006, והשני חולץ בעבר מקינו לאחר שהוריו הורעלו וגדל בכלוב האקלום בשמורה. שני הנשרים שוחררו לטבע בעבר ונלכדו לאחרונה לצרכי בדיקות, טיבוע וסימון.

אנו, אנשי רשות הטבע והגנים לא יכולנו לבקש יום טוב יותר מזה, כל היום הקשבנו ל"איומים" לגשם, וברקים ורעמים נשמעו ברקע. הגשם הגיע לבסוף, בדיוק לאחר ששמוליק ואליקה פקחי שמורת טבע גמלא שחררו את הנשרים לעיני המבקרים. מיד לאחר שהנשרים פרשו כנף והתרוממו לשמיים על רקע נוף הבראשית של העיר העתיקה, נפתחו השמיים וגשם החל לרדת... לא יכולנו לבקש סיום טוב יותר מזה...