הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרות עם GPS למניעת זיהום הנחלים ומי הכנרת


לאחר 5 שנות מחקר במו''פ צפון, מסתמנת פריצת דרך בהגנה על הנחלים והכנרת מפני זיהום שנגרם על ידי עדרי פרות. הניסוי שכלל שימוש בקולרים לפרות הנושאות מכשירי איתוראן (GPS), עקב אחריהן בשטחי המרעה ומצא פתרון לבעיית הזיהום

מערכת פורטל החקלאות  14-10-2010


בחודש פברואר 2009 נרשם בישראל מחסור במים מינרליים, לאחר שזיהומים התגלו במעיינות ששימשו את חברות המים המינרליים בישראל. הזיהום נגרם כתוצאה מפרות הרועות באזור אגם הכנרת, שותות מהנחלים ומותירות בהם את הפרשותיהן. "מדובר בתופעה מוכרת באזור הגליל והגולן" מסביר אלקנה בן ישר, מנכ"ל מו"פ צפון "ההנחיות להתמודדות עם התופעה היו למנוע מהבקר להגיע אל ערוצי הנחלים על ידי גידור שטחי המרעה. מדובר בפתרון יקר מאוד הפוגע בסביבה".

בכדי להתמודד עם התופעה ערכו חוקי מו"פ צפון מחקר בן 5 שנים שבדק אפשרויות להרחקת הפרות ממקורות המים. לצורך כך התקינו החוקרים על צוואר הפרות קולרים הנושאים מכשירי איתוראן (GPS) שמדדו בכל 5 דקות במשך שבועיים להיכן מטיילת הפרה ולאלו ערוצי נחל היא מגיעה. "לאחר שהבנו את הרגלי המרעה של הפרות, הקמנו שקתות יזומות במקומות בהן הפרה נוהגת לרעות" מסביר ד"ר עמית דולב, חוקר ממו"פ צפון, "מיד התברר שהפרות מעדיפות את המים הנקיים שבשקתות על פני המים בנחלים, כך בעצם הצלחנו להקטין את השימוש בנחל ובאופן ישיר הקטנו את זיהום המים"

עם השלמת הניסוי שהוכתר בהצלחה, הוציא המשרד להגנת הסביבה מכרז להצבת שקתות באגן הכינרת למניעת זיהום מקורות המים בגליל ובגולן ובהמשך במדינת ישראל כולה.

תוצאות המחקר המלאות יוצגו ביום הפתוח השנתי של מו"פ צפון בחוות המטעים שבעמק החולה. השנה יתקיים היום הפתוח במקביל לועידת החקלאות שתתקיים ב-18 באוקטובר 2010, במטרה להעלות את ענף החקלאות לתודעה הציבורית. לוועידה צפויים להגיע נשיא המדינה, שמעון פרס, שר החקלאות, שלום שמחון, שר המדע והטכנולוגיה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, בכירים ממשרד האוצר, בנק ישראל, אנשי מכוני המחקר באוניברסיטאות, ארגונים חקלאיים ועוד.