הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פיתוח חדש: דבורים ישדרו אותות מצוקה באמצעות מסרון


חיישנים הרגישים לתנודות הדבורה ולזמזומה, יתרגמו אותם לנתונים המצביעים על מצב בריאות הכוורת והדבורים בה. תוצאות המחקר שנערך במימון האיחוד האירופי, יביאו להתייעלות עבודת הדבוראים, ישפרו את ניטור בריאות דבורת הדבש, ובעיקר יצילו כוורות רבות מקריסת מושבות שלמות - תופעה מדאיגה שהולכת ומתרחבת בכל העולם. מנהל המחקר: ''שעה זו יכולה להיות שעת הזהב של הדבוראים שבמשך שנים נאבקים לשפר את בריאות הדבורים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-03-2013



מכוורת עין יהב בערבה, צילום: דו בלילטי

מערכת חיישנים שפותחה במהלך מחקר חדש שנערך ביוזמת אוניברסיטת נוטינגהאם טרנט והתאחדות הדבוראים בבריטניה, תאפשר לדבורת הדבש להעביר לדבוראי אותות מצוקה בזמן אמת, באמצעות מסרון או אימייל. המחקר שמומן על ידי האיחוד האירופי בעלות של 1.4 מיליון יורו, התקיים בעקבות היעלמותה של כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם, תופעה אשר ממשיכה עדיין להתרחב. כעת, בעקבות הבשורה שמביא עמו המחקר, ענף הדבורים בעולם נרעש ומצפה לשינוי.

לדברי מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור, המחקר צפוי להביא לשיפור משמעותי ביעילות גידול הדבורים. ''עבודת הדבוראי דורשת נוכחות בכוורות ובדיקות תכופות מדי יום בכל כוורת, בכדי לעקוב אחר מצבן הבריאותי של הדבורים. תוצאות המחקר החדש ויישומו בשטח יוכלו לחסוך זמן רב, לשפר את ניטור בריאות דבורת הדבש ובעיקר - להציל כוורות רבות מקריסת מושבות הדבורים ולמגר את התופעה המדאיגה של העלמות הדבורים בעולם''

החוקרים מאוניברסיטת נוטינגהאם טרנט, פיתחו מערכת הייטק חדשנית המורכבת מחיישנים מיוחדים הרגישים לתנודות המזעריות של הדבורה ולזמזומה, אשר הצליחו לתרגם אותם לנתונים ברורים המצביעים על מצב בריאות הכוורת ועל בעיות בריאות נקודתיות אצל הדבורה.  עתה מקווים החוקרים להשתמש בממצאים אלו לסיוע בעבודת השטח של הדבוראים, שיוכלו לקלוט בזמן אמת את פיענוח הזמזומים  ברשת אלחוטית באמצעות מסרון או אימייל. החיישנים יאפשרו לדבוראים לקבל מידע עדכני גם במרחק רב מהכוורת, ללא צורך בהגעה לאזור או בפתיחה פולשנית שלה לצורך בדיקה. באופן זה יוכלו הדבוראים לשמור על בריאות הכוורות והדבורים בזמן אמת ולשפר את יעילות עבודתם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי דיויד בנקלרי, מנהל המחקר ומנהל התאחדות הדבוראים בבריטניה, שעה זו יכולה להיות 'שעת הזהב' של הדבוראים, אשר במשך שנים נאבקים לשפר את בריאות הדבורים. ''התערבות מוקדמת ככל האפשר בנושא היא קריטית. המכשור שנבדק במחקר יסייע לקבל סימנים חיוניים בזמן אמת מהכוורת, שיאפשרו טיפול מוקדם ככל האפשר בבריאות הכוורת ויצילו את חיי הדבורים''.

למחקר שותפים גופים נוספים חשובים - האיגוד האירופי המקצועי לדבוראים בגרמניה, המכון הלאומי למחקר חקלאי בצרפת, מרכז מידע לתרבות הדבורה בבלגיה ושירותי המסחר של הונגריה.

מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור מציין כי לאחרונה הורחבו המחקרים באוניברסיטאות ובמכונים המקצועיים בעולם בתחום ענף הדבורים, במטרה לגלות כיצד ניתן לסייע לדבורה שהינה המאביק החשוב ביותר. ''תרומת דבורי הדבש לכלכלת העולם היא עצומה. הערך הכלכלי של האבקה בעולם מוערך בלפחות 153 מיליארד יורו, אשר מייצג כמעט עשירית מערך הייצור החקלאי בעולם למזון לבני אדם, לכן ישנה חשיבות עליונה להמשך קיומו של ענף הדבורים, אשר אינו מתבטא רק בייצור דבש. בארץ, ענף הדבורים משמש כתשתית לייצור החקלאי באמצעות האבקת הגידולים שהיקף התוצר השנתי שלהם הוא כ-2.5 מיליארד ₪ בשנה. כיום דבורת הדבש, הנמצאת בסיכון ממשי להמשך קיומה, משמשת כמאביק העיקרי ובהעדרה יגרם נזק חמור לענף החקלאות בישראל ולא יתקיים ייצור מזון מהצומח- ירקות ופירות". אומר אבידור.

על פי נתוני מועצת הדבש ישנם בישראל כיום 500 דבוראים אשר מטפלים ומטפחים 100,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. דבורת הדבש הינה המאביקה הבלעדית בחקלאות ובישראל 60,000 כוורות המשמשות להאבקה.