הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ישראלי וייחודי בעולם - תפוח עץ 'ניקולאי'


בקיבוץ מרום גולן ניטעו השבוע 800 השתילים הראשונים של עצי תפוח מזן חדש וייחודי בעולם. התפוח נקרא על שמו של ניקולאי סילנדר ז''ל, יליד פינלנד, שהשתקע עם משפחתו בקיבוץ לאחר מלחמת יום הכיפורים. לפני שמונה שנים זיהה מוטציה באחד מעצי התפוח במטעים, גילוי אשר הוביל לפיתוח הזן החדש

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-05-2013



יואל סילנדר ובתו נוטעים שתיל עם חברי קיבוץ מרום גולן, צילום: נטע מנדל

"ניקולאי" - זן חדש וייחודי של תפוח עץ, ניטע בסוף השבוע האחרון במטעי קיבוץ מרום גולן. התפוח נקרא על שמו של ניקולאי סילנדר ז"ל, יליד פינלנד, שעלה לקיבוץ מרום גולן עם אלינה רעייתו בשנת 73' לאחר מלחמת יום כיפור, ממניעים ציוניים. הזוג שהשתקע בקיבוץ, הביא לעולם 4 ילדים וניקולאי עבד כל השנים במטעי הקיבוץ במסירות גדולה.  לפני 8 שנים זיהה מוטציה באחד העצים במטע התפוחים האדומים, בעל עמידות וצבע בוהקים וייחודיים והחליט לפתח אותו בשיתוף עם מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון. לפני מספר חודשים נפטר ניקולאי ממחלה קשה והקיבוץ רשם את הזן החדש במשרד החקלאות כפטנט ייחודי בעולם.

בנטיעת 800 השתילים הראשונים ובטקס הזיכרון המרגש, השתתפו בני משפחתו של ניקולאי הנמצאים בארץ - בנו יואל סילנדר, אשתו גילי ושלושת בנותיהם, חקלאים ועשרות חברי קיבוץ מרום גולן. החלקה החדשה סומנה בשלט זיכרון ונקראה אף היא על שמו של ניקולאי.

תפוח העץ ניקולאי מצטיין בצבע אדום עז ובוהק ולכן זכה גם לכינוי 'התפוח של שלגיה'.  הוא מתוק ועסיסי, כיאה לזני התפוחים האדומים (סטרק). יחודו הבולט ביותר, אשר מעניק לו יתרון שיווקי על פני הזנים האדומים האחרים, הינו הבשלה מוקדמת של הפרי. ניקולאי מבשיל במחצית חודש אוגוסט, כשלושה שבועות עד חודש לפני הזנים האדומים הקיימים כיום בשוק.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אלקנה בן-ישר, מנהל מו"פ צפון, של החברה לפיתוח הגליל אומר, כי פיתוח זן תפוח חדש לוקח זמן רב משום שיש למצוא את התנאים האופטימליים להצלחתו, על ידי בחינת תנאי גידול, השקיה, אחסון ועוד. הפיתוח ארך שבע שנים ויידרשו עוד שלוש-ארבע שנים עד אשר תהיה כמות מסחרית של פירות לשיווק. "ניקולאי פותח מענף עץ שהתגלה במטעי התפוח במרום גולן. את הענף הרכבנו על כנות תפוח שונות על מנת לבחון את התאמתו בתנאי הגידול של צפון הגולן. נבחנו רמות היבול, אופי נשיאת הפרי, אופי הגיזום וכל תנאי הגידול הקלאסיים של זן תפוח חדש. לאחר מציאת התנאים האופטימליים לזן, נבדקו חיי המדף שלו ותנאי האחסון. עתה אנו בשלב בדיקת ההיתכנות בשוק והתפוחים שיגדלו על 800 השתילים הראשונים שניטעו במרום גולן יהוו את המבחן הראשון" אומר בן-ישר.

גבי קוניאל, רכז המטעים במרום גולן אומר, כי בענף התפוח לא פשוט כלל לפתח זן חדש וניסיונות רבים אינם צולחים. ''אני שמח, כי זן הניקולאי הגיע לשלב הסופי של נטיעת חלקה מסחרית ומקווה שבעתיד ישתלב היטב בשוק התפוחים בישראל'' אומר קוניאל. ''קיבוץ מרום גולן ביחד עם מו"פ צפון חברו לפיתוח זן התפוח החדש ועשו את המהלך בצורה מקצועית ומושכלת, תוך הקפדה על כל הפרטים מגדול עד קטן למען הצלחת המיזם. ה"ניקולאי" מתאים מאוד לטעם של הצרכן הישראלי ואנו מקווים שתוך מספר שנים יתפוס מקום של כבוד ברשימת הקניות, ואולי אף יהפוך ל"פינק ליידי" הבא של מדינת ישראל.  ניקולאי סילנדר ז"ל ראה את התפוח והעץ כחלק ממשפחתו, ליטף וטיפח את השתילים הצעירים כאילו היו ילדיו. קיבוץ מרום גולן יודע להכיר תודה על עבודתו מעל ל-30 שנה בענף תפוחי העץ, שהינו מרכיב עיקרי בפרנסת היישוב ולזכרו החלטנו לקרוא לזן התפוח החדש בשמו".


ניקולאי סילנדר ז''ל


בנו של ניקולאי סילנדר יואל אשתו גילי ו3 בנותיהם. צילום: נטע מנדל


עץ תפוחים מזן 'ניקולאי' בחוות ניסויים של מו''פ צפון