הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרס ישראל בחקר החקלאות ומדעי הסביבה יוענק לפרופ' יעקב קטן


פרופ' קטן נבחר על הישגיו המדעיים בתחום מחלות קרקע וההשלכות על מחלות צמחים ועל תרומתו לקהילה המדעית במחקר הבסיסי והיישומי. הוא המציא ופיתח שיטה ייחודית לחיטוי קרקע הקרויה חיטוי סולארי שלא באמצעים כימיים. מחקריו והישגיו מיושמים לא רק בארץ אלא גם במדינות העולם ביניהן מדינות ערב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-02-2014



צילום ארכיון: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

שר החינוך שי פירון הודיע היום (ה') כי פרס ישראל בתחום חקר החקלאות וחקר מדעי הסביבה לשנת תשע"ד יועק השנה לפרופ' יעקב קטן. שר החינוך אישר את המלצת ועדת הפרס בראשות פרופ' גדעון  דגן. פרופ' קטן יקבל את הפרס ביום העצמאות במעמד ראשי המדינה.

בנימוקי הועדה ציינו חבריה כי פרופסור קטן נבחר על הישגיו המדעיים בתחום מחלות קרקע והשלכות על מחלות צמחים ועל תרומתו לקהילה המדעית במחקר הבסיסי והיישומי. פרופ' קטן המציא ופיתח שיטה ייחודית לחיטוי קרקע הקרויה חיטוי סולארי שלא באמצעים כימיים. מחקריו והישגיו מיושמים לא רק בארץ אלא גם במדינות העולם ביניהן מדינות ערב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ועדת הפרס בראשותו של פרופ' גדעון דגן ציינה כי בחרה בו על הישגיו מדעיים בתחום מחלות קרקע והשלכות על מחלות צמחים. עוד ציינה הוועדה כי פרופ' קטן תרם רבות לקהילה המדעית במחקר הבסיסי והיישומי וכי "מחקריו והישגיו מיושמים לא רק בארץ אלא גם במדינות העולם ביניהן מדינות ערב".

פרופ' קטן נולד בשנת 1936 בבגדד ועלה ארצה בנעוריו. הוא למד בבית הספר החקלאי מקווה-ישראל ושירת בחיל הנח"ל. את השכלתו האקדמית הוא רכש באוניברסיטה העברית, בפקולטה לחקלאות ברחובות. בשנת 1969, לאחר חזרתו מהשתלמות באוניברסיטת מישיגן, התמנה למרצה במחלקה למחלות צמחים ומיקרוביולוגיה בפקולטה לחקלאות. הוא כיהן בשתי קדנציות שונות בתור ראש המחלקה וכן עמד בראש החוג להגנת הצמח. כמו כן, כיהן בתור יו"ר וחבר בוועדות וגופים שונים באוניברסיטה העברית ובמוסדות ישראליים, כגון ועדת המנויים העליונה של מינהל המחקר החקלאי.

פרופ' קטן חוקר מחלות צמחים ומתמחה בעיקר בחקר מחלות שורשים הנגרמות על ידי פתוגנים של קרקע ובפיתוח אמצעי הדברה ידידותיים לסביבה. מאז שנות ה- 70 מתמקד פרופ' קטן במיוחד בפיתוח שיטת החיטוי הסולרי להדברת פגעי קרקע על ידי שימוש באנרגית השמש כתחליף לחומרי הדברה המזיקים לסביבה. שיטה זו שפותחה לראשונה בישראל ע"י קבוצת מחקר בראשותו התפשטה בחלוף השנים ליותר מ- 70 מדינות. על הישגיו המחקריים זכה בפרסים רבים ובהכרה בינלאומית נרחבת.

פרופסור יעקב קטן - קורות חיים

נולד בבגדד, עירק (1936) ועלה ארצה עם משפחתי בעליה הגדולה מבבל ב-1951. מיד הצטרף לבית הספר החקלאי מקווה-ישראל וסיים את לימודיו בו בהצטיינות בשנת 1954. מקווה-ישראל הקנה לו לא רק השכלה חקלאית ועיונית מצויינת, אלא גם את אהבת הטבע ואת אהבת הארץ. נשוי ואב לבן ובת. שירת בחיל הנח"ל בשירות סדיר ובשריון במילואים. השתתף במלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה ומלחמת יום כיפור (שבה נפצע).


פרופסור יעקב קטן, צילום: האוניברסיטה העברית

את השכלתו האקדמאית (תואר מוסמך ודוקטור) רכש באוניברסיטה העברית, בפקולטה לחקלאות ברחובות. לאחר חזרתו מהשתלמות באוניברסיטת משיגן, התמנה באותו מוסד למרצה (בשנת 1969), מרצה בכיר (1972), פרופסור חבר (1976) ופרופסור מן המניין (1979). שהיה בהשתלמות באוניברסיטת ליברפול ובשבתון בארצות הברית באוניברסיטת ויסקונסין, המכון למחקר חקלאי בבלטסביל, ובאוניברסיטת מינסוטה. כיהן כראש המחלקה למחלות צמחים ומיקרוביולוגיה בשנים 1986-9 וכן שנית בשנת 2001/2. כיהן כראש החוג להגנת הצמח (1973-5). כמו כן, היה יו"ר או חבר ועדות או גופים שונים באוניברסיטה העברית ובמוסדות ישראלים שונים, למשל, חבר בוועדת המנויים העליונה של מינהל המחקר החקלאי.

פרופ' קטן הוא חוקר מחלות צמחים (פיטופתולוגיה) ושטח. התמחותו העיקרית קשורה בחקר מחלות שורשים הנגרמות ע"י פתוגנים של קרקע (soilborne pathogens), עם דגש על פיתוח אמצעי הדברה ידידותיים לסביבה. חוקר, ביחד עם תלמידיו ועמיתיו, היבטים שונים של הביולוגיה של קבוצה זו של גורמי מחלות: אקולוגיה, אינטראקציה עם מיקרואורגניזמים ועם חומרי הדברה, גנטיקה, אינטראקציה עם צמחים, הדברה ביולוגית ועוד. מאז שנות ה- 70 מתמקד במיוחד בפיתוח שיטת החיטוי הסולארי להדברת פגעי קרקע, ע"י שימוש באנרגית השמש כתחליף לחומרי הדברה המזיקים לסביבה. שיטה זו פותחה לראשונה בישראל ע"י קבוצתו (פרסום ראשון ב-1976) והמחקר עליה התפשט ליותר מ-70 מדינות: ארצות הברית, המזרח התיכון, דרום אירופה, המזרח הרחוק (במיוחד הודו), אוסטרליה ומרכז ודרום אמריקה ועוד. בנוסף לישראל, שיטה זו התבססה היטב בארצות כמו ירדן, עירק, מרוקו, טורקיה, איטליה, יוון, ארצות הברית ומקסיקו. המעבדה שלו היא המובילה בעולם במחקר זה. חקר, בהשתתפות תלמידי מחקר ועמיתים מתחומי מחקר רבים, היבטים בסיסיים, ישומיים, טכנולוגיים וכלכליים של השימוש בשיטה זו. במיוחד נחקרו השינויים המיקרוביאליים, הכימיים והפיסיקליים המתחוללים בקרקע בעקבות החיטוי הסולארי וכן ההשלכות הסביבתיות של השימוש בו. זוהי, לעת עתה, השיטה היחידה לחיטוי קרקע שלא באמצעים כימיים אשר מיושמת בקנה מדה רחב ברחבי העולם. פרסמנו בנושא זה יותר מ-80 פרסומים מדעיים רבים (מאמרים בעיתונות הבינלאומית המבוקרת, מאמרי סקירה). כן ערך ביחד עם פרופ' J. DeVay את הספר המרכזי הראשון בנושא זה (1991). ספר שני בנושא זה בעריכה משותפת עם פרופ' א' גמליאל יצא לאור בשנת 2012. שואף לשלב מחקר בסיסי עם מחקר ישומי יעודי. מחקריו ממומנים ע"י מענקי מחקר מהארץ ומקרנות בינלאומיות תחרותיות. פרויקט מחקר משותף עם עמיתים מצריים (על-פי הזמנת שר החקלאות המצרי) בנושא זה החל בשנת 1981 וקשרי המחקר נמשכו עד לאחרונה. מאמרים מדעיים משותפים לנו ולחוקרים מצריים פורסמו בעיתונות המדעית הבינלאומית ובהם הובאו תוצאות מחקריהם המשותפים.

המחקרים של פרופ' קטן דנים גם בנושאים נוספים, מעבר לחיטוי סולארי, אשר קשורים במחלות שורש ובהיבטים סביבתיים: התנהגות חומרי הדברה בקרקע והאינטראקציה שלהם עם מיקרואורגניזמים, אקולוגיה וגנטיקה של פתוגנים, השתתפות בטיפוח זני צמחים עמידים למחלות ועוד.

בנוסף לתפקידיו באוניברסיטה העברית, כיהן פרופ' קטן ובחלק מן המקרים ממשיך לכהן, בתפקידים מדעיים וציבוריים בארץ, מחוץ לאוניברסיטה העברית: יו"ר או חבר ועדות שונות, כולל ועדות שיפוט וועדות מקצועיות במינוי של משרד החקלאות, המשרד לאיכות הסביבה או משרד המדע, וכן ארגן כנסים מדעיים. כמו-כן מוזמן להרצות בכנסים מדעיים בנושאי התמחותי בארץ. היה נשיא החברה הישראלית לפיטופתולוגיה (1977-9) ונשיא כבוד שלה, וחבר המועצה להשכלה גבוהה (1981-6). פעילותיו בקהילייה המדעית הבינלאומית באה לידי ביטוי במתן הרצאות מוזמנות בכנסים בינלאומיים, כיו"ר מושבים ומארגן כנסים בינלאומיים וחבר ועדות בינלאומיות. היה יו"ר שותף של הוועדה הבינלאומית מטעם UNEP אשר דנה בביטול השימוש בגז מתיל ברומיד אשר פוגע בשכבת האוזון וכן יו"ר ועדת ההגוי לאותו נושא אשר מונתה ע"י השר לאיכות הסביבה. חבר מערכת של מספר עיתונים מדעיים בינלאומיים. בשנת 2008 שימש סגן נשיא הקונגרס הבינלאומי לפיטופתולוגיה, בטורינו, איטליה.

לימד קורסים שונים בפקולטה לחקלאות וזכה לתואר מורה מצטיין. בשנת 1994 זכה בפרס ע"ש Milikan בטעם האוניברסיטה העברית על הצטיינות בהוראה. יותר מ-70 תלמידי מוסמך ודוקטור עשו את עבודתם בהדרכתו (עם או בלי השתתפות חוקרים נוספים), בנוסף לפוסטדוקטורנטים ומשתלמים מהארץ ומחו"ל אשר שהו תקופות שונות במעבדתו.

עבודות המחקר שלו (ושל עמיתיו השותפים) זיכו אותו בפרסים ואותות הוקרה בין השאר: פרס כהן (1976), מופקד הקתדרה ע"ש Buck (1990), עמית (חבר כבוד) של החברה הפיטופתולוגית האמריקנית (1991), Foreign member של האקדמיה הרוסית למדעי החקלאות (1991), פרס רוטשילד (1994) ועמית של האגוד האמריקני לקידום המדע (1997). בשנת 2004 זכה בפרס החברה הבינלאומית להגנת הצומח. כמו-כן, הוענקו לו מדליות מטעם החברה הפורטוגזית להגנת הצומח וכן אוניברסיטת Torino. בשנת 2003 זכה בפרס Eriksson אשר ניתן במשותף ע"י האקדמיה השוודית למדעים והחברה הבינלאומית לפיטופתולוגיה. הפרס הוענק בניוזילנד בנוכחות מדענים מכל העולם. פרס זה מוענק לחוקר אחד בלבד, אחת לחמש שנים וזכו בו עד כה כמה מהחוקרים מהשורה הראשונה. בשנת 2013 הוענק לו התואר Fellow מטעם החברה הבינלאומית לפיטופתולוגיה במסגרת הקונגרס הבינלאומי שנערך בבייג'ין.

בשנת 2004 יצא לגמלאות ותלמידיו לשעבר ערכו סמפוסיון מדעי לציון מאורע זה. במקביל, בכנס הבינלאומי לחיטוי קרקע ביוון נערך אירוע מיוחד והוענקה לו מדלייה.

משנת 1966 פרסם פרופ' קטן יותר מ-260 מאמרים מדעיים: מאמרים בעיתונות מבוקרת, מאמרי סקירה וספרים, בנוסף למאתיים פרסומים שונים (תקצירים, פרסומים מקומיים וכו'). פרסם מאמרים ופרקים בעברית ושמשתי חבר מערכת של ספר מרכזי בפיטופתולוגיה בשפה העברית.  גם כיום, לאחר פרישתו, הוא ממשיך בפעילות מחקרית בכתיבת מאמרים ועריכת ספרים, השתתפות בארגון בכנסים בינלאומיים, בהדרכת תלמידים ועריכת מחקרים. כמו-כן, הוזמן לשאת את ההרצאה המרכזית בכנס הבינלאומי לחיטוי קרקע שייערך באיטליה ביולי 2014.