הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הסערה בדרך: איגוד שמאי הביטוח מקים חדר מצב


מוקד הפניות המיוחד לחקלאים ואזרחים יפתח מחר (ה') ויעניק ייעוץ ראשוני ללא תשלום לנזקי חקלאות, רכב ורכוש. גורמים בענף החקלאות באיגוד מעריכים כי הנזקים לחקלאות יתאפיינו בפגיעות בכל הענפים השונים, לרבות גידולים בשטחים פתוחים ובבתי צמיחה, ובענפי בעלי החיים בלולים, רפתות ומדגה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-01-2015



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

לאור מזג האוויר החריג הצפוי בימים הקרובים, איגוד שמאי הביטוח בישראל יפתח מחר (7.1.15) חדר מצב שירכז פניות חקלאים ואזרחים שרכושם נפגע בסערה. המוקד יעניק ייעוץ ראשוני ללא תשלום מאיגוד שמאי הביטוח בישראל בקשר לנזקים.

גורמים בענף החקלאות באיגוד גורסים כי הנזקים הצפויים לחקלאים, יתאפיינו בפגיעות בכל ענפי החקלאות השונים, ביניהם גידולי ירקות, עלים, תבלינים ופרחים בשטחים פתוחים ובבתי צמיחה לרבות במבנים עצמם, בפרדסים, במטעים, במשתלות ובענפי בעלי החיים - בלולים, רפתות ומדגה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עמוס רגב, יו"ר ענף חקלאות באיגוד: "על מנת להתמודד עם נזקי הקרה הצפויים, על כל חקלאי/ת, לעקוב בתקשורת אחר הטמפרטורות הצפויות באזורי הגידול, ובמידת הצורך להשקות ולהמטיר בעיתוי הנכון את הגידולים, זאת על מנת למתן עד כמה שניתן את הטמפרטורות הנמוכות ואת הפגיעה בגידולים ובתוצרת החקלאית עצמה. כמו כן, מומלץ לדאוג לחיזוק מבנים כולל בתי צמיחה, חיפוי רשתות וניילונים והסדרת תשתיות ניקוז."

לנוכח האמור לעיל, ממליצים באיגוד לכל חקלאי לתעד את הנזק סמוך למועד התרחשותו ע"י צילומים, לפנות למוקד הפניות באיגוד השמאים ו/או לאתר איגוד שמאי הביטוח בישראל ו/או ישירות לשמאים החקלאיים הנמנים על חברי האיגוד, להם הניסיון והידע הדרושים לכך, על מנת להשלים את תיעוד הנזקים באופן מקצועי, לרבות עריכת צילומים, רישומים ראשוניים של הנזק בכל חלקה וחלקה והמשך מעקב אחר התפתחות הנזקים שכן צפויים בהמשך מטבע הדברים החמרה והחרפה בנזקים.

עוד מוסיפים באיגוד כי, בשל האירוע החריג, ייתכן כי אלה יכללו במסגרת אסון טבע, לכן שומה על כל חקלאי וחקלאית להיערך בהתאם על מנת להגן על זכויותיו ולתעד את הנזקים באמצעות שמאים חקלאיים. תיעוד הנזקים הינו הכרחי ומחויב המציאות, שכן בהמשך לא יוותר דבר מהגידולים ואלה ההוכחות והראיות הכמעט יחידים שיוותרו בידי החקלאי, להוכיח את נזקיו.
בדקו את הרכב היטב לפני הנסיעה

הכינו את כלי הרכב שלכם

בענף הרכב באיגוד מזהירים כי אין להקל ראש בהכנת הרכב ליום הסערה, לבדוק שהרדיאטור לא סדוק בכדי שלא יגרום להתחממות המנוע, בנוסף יש לבדוק את צינורות המים ויתר מכלולי מערכת קירור המנוע. בנוסף, הקור גורם למצבר התנגדות חשמלית ולכן אם המצבר לא מתניע, לא מומלץ להניע עם כבלים מרכב אחר או ב"בוסטר", אלא להחליף מצבר. יש לבדוק את מערכת ההצתה ולוודא שסלילי ההצתה וחוטי ההצתה במידה וקיימים, מבודדים כדי שלא יגרם זיוף בעבודת המנוע והרכב יתקע. לגבי הצמיגים, הקור פוגע הצמיג, הצמיגים בארצנו אינם מיועדים לנסיעה בשלג ומזג אויר קיצוני . ניתן לראות שחיקה מוגברת בסוליית הצמיג וסדקים בדופן הצמיג. רכב שנסע באזורים מושלגים, ונהגו הרגיש שהצמיגים מחליקים- חובה להחליפם בצמיגים איכותיים. כמו כן, יש לשמן ולגרז את צירי הדלתות והמנעולים כדי למנוע שבר מפתחות ונזקים נוספים. מומלץ ביותר להחליף את מסנן שמן המנוע עקב חמצון שמן המנוע. במידה ונסעתם בכבישים בהם פוזר מלח, יש לבדוק מרכב תחתון לאחר מספר ימים. חשוב לנקות את תחתית הרכב מאחור לווידוא כי צינור המפלט אינו סתום לפני הנעה. וכמובן, אל תזניחו את המשמשות, נקו היטב את שמשת הרכב טרם הפעלת המגבים. ניתן להיעזר במים פושרים (לא רותחים). שימוש במגב על חלון מכוסה שלג עלול לשרוף את נתך מנוע המגבים ולהשבית אותם ו/או לעקם את זרוע המגב. נקו את כלל שמשות הרכב ומראות הרכב טרם יציאה לדרך ובדקו שקיים נוזל במיכל נוזל השמשות.

לפני שאתם יוצאים לדרך ברכבכם, וודאו כי מסלול הרכב ממקום החנייה מפולס משלג ורק לאחר מכן צאו לכביש. במצב של קרח או קרה על הכביש, התחילו לנוע עם הילוך שני בכדי להימנע מהחלקה. לאחר הנעה השתמשו בחימום פנימי יחד עם הפעלת מזגן לניקוי אדים מהיר מחלל תא הנוסעים. לכל אורך הנסיעה, הקפידו על נסיעה איטית ובהילוך נמוך. העיקר לנהוג בזהירות ובאחריות!

יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב באיגוד מוסיף כי: "במקרה של נזק לרכב, יש להניח שהסוכן או חברת הביטוח יפנו אותך לשמאי שנמצא ברשימה של החברה. כיוון שלא מומלץ שהנתבע יהיה גם השופט, מומלץ לפנות לשמאי אחר שאיננו נמצא ברשימות החברה (לאחר שבדקתם את הרקע שלו ו/או קיבלתם המלצות עליו). חברת הביטוח מחויבת לכסות שכר סביר של שמאי, גם אם מדובר בשמאי פרטי שנבחר על ידכם. אם בכל זאת בחרתם שמאי רשימה, שימו לב שהמבטח לא יפנה אתכם לשמאי ספציפי ויתעקש עליו. בדקו באתר חברת הביטוח אילו שמאים נמצאים ברשימה. זכותכם לבחור כל אחד מהם. כמו כן, בדקו את הערכת השמאי היטב וודאו שכל הנתונים נלקחו בחשבון. ישנם מקרים בהם, מומלץ לקחת חוות דעת נוספת. בהקשר זה, וודאו גם את טיב חלקי החילוף שהמוסך משתמש בהם, כיון שגם בזה שולטת חברת הביטוח, בעיקר אם מדובר בשמאי רשימה ובמוסך הסדר. במקרה של מחלקות, פנו למנגנון "שמאי מכריע", מנגנון המופעל במקרה של מחלוקת בין המבוטח לשמאי שנבחר מרשימת שמאי חוץ של חברת הביטוח, (דרך מוקד ניהולית: 700-700-888 -1). חברת הביטוח מחויבת לממן עבורכם את השמאי המכריע. באפשרותכם לפנות גם לבית המשפט , אך ההליך הזה יהיה יקר יותר, ארוך יותר ובעיקר מסובך יותר."

שמרו על הרכוש

בענף רכוש באיגוד אומרים כי בהתייחס לסערה הקודמת, יש סכנה של עומס שלג על גגות פרגולות, סוככים וכדומה ולכן חשוב לסגור מרקיזות שהרוח יכולה להעיף או שהשלג יכול לגרום לקריסתן. בנוסף, במידה ומצטבר קרח על הגגות, יש לשטוף בצינור מים כדי למנוע קריסה, כפי שהיה בסערה הקודמת בעיקר באזור ירושלים. דבר נוסף, יש לפנות חפצים המונחים במקומות נמוכים בכדי למנוע נזק של רטיבות, לדאוג לנקות תעלות גשם בכניסה לחניות בכדי שהחניה התת-קרקעית לא תוצף, לפנות מרזבים על הגגות ובבתים פרטיים ולנקות את פתחי הניקוז בגינה מעלים.

לדברי שעיה וינשטוק, יו"ר ענף רכוש באיגוד: "ברגע נזק, יש לפנות לחברת הביטוח על מנת שהיא תנחה מה לעשות ותפנה לשמאי שיתעד את הנזקים. מי שאין לו ביטוח, יכול לפנות לשמאי במידה והנזק נגרם למשל כתוצאה מרשלנות עירונית. זאת, בכדי לתבוע את הגורם הפוגע. חשוב לדעת כי בכדי להגיש תביעה משפטית נגד גוף כלשהו, יש לצרף דו"ח שמאי".

ייעוץ ראשוני לפונים לאיגוד שמאי הביטוח הנו ללא עלות:
טלפון: 03-5615516
Email: igud@shamaeim.co.il
אתר: https://shamaeim.org.il