הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר איגוד השמאים: להכריז על אזור הערבה כשטח סגור לגידול קנאביס


ענף החקלאות באיגוד שמאי הביטוח קיים לראשונה כנס בנושא גידול קנאביס רפואי. ד''ר תמיר גדו: ''הפוטנציאל הכלכלי גדול מזה של הגז, אנחנו הכי מתקדמים בעולם, אבל העולם מפסיד אותנו'' משה פייגלין: ''לתעשיית התרופות אינטרס כלכלי למנוע שימוש בקנאביס, לקנאביס פוטנציאל להפוך להייטק חקלאי ולפרנס משפחות רבות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-08-2015



חקלאות בערבה, צילום ארכיון: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

איגוד שמאי הביטוח קיים בשבוע שעבר כנס בנושא: "גידול קנאביס למטרות רפואיות במגזר החקלאי", שמטרתו להתגייס למען החולים במדינת ישראל ולמען החקלאים בערבה שנמצאים מזה תקופה ארוכה במלחמת הישרדות. לדברי רבים מהמשתתפים, לישראל פוטנציאל אדיר להיות מובילה בתחום בעולם.

בין המשתתפים בכנס שהתקיים בהנחיית השמאי עמיר עזר - יו"ר איגוד השמאים עו"ד דורון חבקין, יו"ר ענף החקלאות באיגוד השמאים עמוס רגב, מנכ"ל "שאיפה לחיים" ד"ר תמיר גדו, חה"כ יו"ר הוועדה למלחמה בסמים חה''כ תמר זנדברג, חה"כ לשעבר משה פייגלין, פרופ' עודד שוסיוב, מומחה לפיזיולוגיה של הצמח, ד"ר איליה רזניק מומחה בפסיכיאטריה כללית, עו"ד עמיקם חרל"פ, מטופלי קנאביס פצועי צה"ל ואחרים ועוד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי עו"ד דורון חבקין, יו"ר איגוד השמאים: "החקלאים בערבה מנהלים מלחמת הישרדות ורבים מהם נמצאים על סף פשיטת רגל. הממשלה יכולה לפתור את הבעיה בכך שתכריז על אזור הערבה כשטח חקלאי מוכרז סגור לגידול קנאביס רפואי ליצוא בלבד. כל התשתיות הרי כבר קיימות ובערבה יש כ-24,000 דונם המחכים לשינוי המתבקש. השוק החוקי בקנאביס בארה"ב עומד על 35 מיליארד דולר בשנה, האם נוכל לוותר על ההכנסות משוק זה? החקלאות שלנו חייבת שינוי מיידי!".

עמוס רגב, יו"ר ענף חקלאות באיגוד השמאים, אמר: "תקופה ארוכה שאנו מנסים להוציא את הכנס הזה אל הפועל ללא הצלחה. לא זכינו לשיתוף פעולה מגורמים שונים. מעבר למחלוקות התהומיות הקיימות, קיימת לצערי בורות גדולה. ענף החקלאות באיגוד, הציב לו למטרה להביא למרכז הבמה את השיח בנושאים חשובים שיש להם השקה לתחום עיסוקנו כשמאים חקלאיים ובעלי עניין לציבור הרחב. במקום לבזבז סכומי עתק על תרופות כימיות ואין לי כל כוונה לזלזל בהן, ישנו צמח טבעי שהושקעו ומושקעים בו מחקרים רבים לייצור זנים איכותיים ביותר, שיש בהם כדי להעניק תרופה לגוף ולנפש. הפכנו להיות מעצמת מחקר רפואי בתחום. כדאי שניישם זאת גם במגזר החקלאי ונרחיב את שטחי הגידול למטרות רפואיות ובעיקר לייצוא. אם לא נעשה זאת מישהו אחר יעשה זאת במקומנו. כדאי שלא נפספס את הרכבת. הקנאביס הוא הפתח לעתיד טוב יותר, החקלאות תפרח, הפשיעה תדעך והחולים יזכו לשיפור בתנאי חייהם."

מפספסים הזדמנות היסטורית

ד"ר תמיר גדו, מנכ"ל שאיפה לחיים: "הפוטנציאל הכלכלי של גידול הקנאביס גדול עוד יותר מזה של הגז, זוהי תעשייה גדולה ורווחית ואנו מפספסים הזדמנות היסטורית. בשיחות עם חברות שקיבלו אישור בנוואדה בארה"ב, נאמר לנו שהם 10 שנים אחרינו מבחינת הידע ודווקא אנחנו בצורה חלמאית מפספסים את ההזדמנות. יש לנו יתרון תחרותי בגלל מזג האוויר והמיקום שלנו. אנחנו הכי מתקדמים בעולם, אבל העולם יפספס אותנו, אם במקום פלפל היינו מגדלים קנאביס, היינו במקום אחר. אנחנו צריכים להוציא מפה קריאה לממשלה: זוהי תעשיית תרופות לגיטימית וצריך אישור ליצוא, יש מקום ענק לכולם, את הידע שנצבר פה מנצלים כדי לעשות כסף במקומות אחרים בעולם וחבל, עלינו להיות אור לגויים ולהקדים את כולם."

חה"כ תמר זנדברג, יו"ר הוועדה למלחמה בסמים אמרה כי: "הקנאביס משמש כתרופה ויש להסתכל עליו כמוצר חקלאי לכל דבר ולתת לו רישיון יצוא. אם נמשיך להעמיס סטראוטיפים, בורות ודיסאינפורמציה, יהיה לנו קשה להתייחס אליו כאל חומר רפואי ותוצרת חקלאית. יש מדינות שהתירו שימוש רפואי בקנאביס וככל שיותר חולים השתמשו בו, עלתה הלגליזציה כלפיו בדעת הקהל. כשהקנאביס אפוף מסתוריות, זה נשמע מפחיד ומסוכן וזה לא עוזר לאף אחד, דווקא הסרת מסכות וחסמים ודיבור ענייני יותר לגביו כמו הדגשת יתרונותיו הכלכליים והבריאותיים יקדמו אותו יותר."


עו"ד דורון חבקין, עמוס רגב, נעמאני פחר, חה"כ תמר זנדברג ועמיר עזר, צילום: איתן שלו

חגית יגודה, מראשוני המטופלים בארץ בקנאביס רפואי: " לא אשקוט עד יומי האחרון, עד שיהיה קנאביס לכל החולים בישראל, אני חולה מגיל 17 בסרטן ואני חיה 32 שנה בזכות הקנאביס."

חה"כ לשעבר משה פייגלין: "עד ששמעתי סיפור של בן אדם שהגידול שלו הצטמצם בזכות הקנאביס, חשבתי שזוהי אגדה ושזה רק מקל על הכאב והנה - זה גם עשוי לרפא. אשתי חולת פרקינסון וגם משתמשת בקנאביס. הגשתי הצעת חוק פשוטה והגיונית שלפיה רופא שמוכן לעזור באמצעות קנאביס, יעבור קורס מוכר של משרד הבריאות ויהיה רשאי לרשום למטופליו קנאביס, אך שרת הבריאות דאז יעל גרמן ושרת המשפטים דאז ציפי לבני, התנגדו. נכון, אין הוכחה מדעית, אבל אנשים נשארו בחיים בגלל זה. עם כל הכבוד להליך המדעי, הגורמים שמונעים שימוש בקנאביס הם בעלי אינטרסים רחבים יותר מהצורך במחקר מדעי, לתעשיית התרופות יש אינטרס כלכלי מובהק. פיתוח קנאביס ייעודי למחלות שונות יכול להיות הייטק חקלאי, לפרנס משפחות רבות ולהפוך את ישראל ליצואנית מדהימה. אנו צריכים להשתחרר מכמה אמונות קשות."

רב סרן במיל', אופיר אנידג'אר, שהשתתף במבצע "צוק איתן" סיפר: "עברתי מסכת ניסויים של תרופות, יש לי בית מרקחת בבית, ניסו אפילו להזריק לי לראש זריקה ניסיונית אחת לשבוע. דבר לא עזר, עברתי סבל בלתי רגיל, הייתי מושבת. עפ"י החוק, בין שנה ל - 3 שנים מיום הפציעה, אתה רשאי להגיש בקשה לקבלת קנאביס. בחיים לא עישנתי, זה לא סקרן ולא משך אותי. בהתחלה קיבלתי אישור לשימוש בשמן הקנאביס, זה עזר קצת. השבוע קיבלתי סוף סוף רישיון לשימוש בתפרחת וזה משנה את החיים. אני יכול לעמוד מולכם ולדבר עכשיו בשעות האלה ולישון יותר משעתיים בלילה."

שחררו רסן, נזק לא יהיה פה - אלא רק תועלת

נתי חקשור, חייל שנפצע גם הוא לפני 4 שנים סיפר: "השבוע סיימתי תואר במנהל עסקים והרבה בזכות הקנאביס, ניסו עלי את כל התרופות, כולל אוקסיקוד נוזלי שזה רמה אחת מתחת למורפיום, רק כדי שאשן בלילה. עברתי שנה של טיפולים תרופתיים עם המון תופעות לוואי. ביום שהתחלתי לקחת קנאביס, התחלתי לישון בלילות, הייתי מרוכז והצלחתי לתפקד, גם הטיפולים הפיזיותרפיים מצליחים רק בזכות הקנאביס. הקנאביס מגיע רק לאזורי הכאב, הוא לא ממסטל, הוא רק ממקד."

פרופ' עודד שוסיוב, מומחה לפיזיולוגיה של הצמח: "הקנאביס הפך ללא חוקי לפני כ - 70 שנה ולכן מרבית העולם לא נהנה ממה שיש למדע הטוב, לחקלאות לגנטיקה ולרפואה לספק לו. אם נתעורר בזמן, יש לנו הזדמנות לתעשייה מפוארת שתפרנס חקלאים ותיתן מזור להרבה אנשים בעולם. ישראל נתפסת בעולם כבעלת ידע חקלאי מאוד מפותח, יש פה טכנולוגיה יוצאת מן הכלל בטיפוח גנטי ובזרעים. כשמחיר יצור חומר הגלם יקר בהרבה ממה שהוא צריך להיות, המשמעות היא שמי שיכנס עם הטכנולוגיה, יחלוש על השוק. צריך להוזיל את מחירי הקנאביס ע"י פיתוח זנים שיתאימו לקטיף באמצעות קטפות וזנים שבכל אחד מהם יהיה יחס שונה בין המרכיבים, כך שיתאימו לכל מיני סוגים של חולים."

ד"ר איליה רזניק מומחה בפסיכיאטריה כללית: "רפואה מותאמת אישית מסתכלת על כל חולה בנפרד, אך זה לא כלכלי לחברות התרופות. אבל קנאביס רפואי מתאים לרפואה מותאמת אישית ולכן חשוב לקדם את פיתוחו ואת השימוש הרפואי בו."

עו"ד עמיקם חרל"פ: "אנו מטפלים בעשרות תיקים של אנשים שמטופלים בקנאביס. הבעיה במדינה שלנו היא שאנחנו יודעים לייצור דברים טובים, אבל מצד שני גם לייצור בירוקרטיה שמטרפדת כל המצאה. את הקנאביס מאשרים לך רק אם תהיה ממש אומלל. שחררו רסן, שחררו חגורה, נזק לא יהיה פה, אלא רק תועלת."